Brabants Dagblad

De oorsprong van het Brabants Dagblad gaat terug tot 1771 toen de Eerste ’s-Hertogenbossche Dinsdagse (en Vrydagse) Courant verscheen. Dit was de eerste krant in het gebied dat nu Noord-Brabant is. De krant heeft in de loop der tijden vele naamsveranderingen ondergaan, zoals ’s-Hertogenbosche Vaderlandse Courant (vanaf 1794), Bossche Vaderlandse Courant (1798), ’s-Hertogenbossche Courant (1806), Journal Du Département des Bouches du Rhin (tijdens de Franse bezeting; 1810), Staatkundig Dagblad van de Rhijn Monden (sinds 28 januari 1814), Dagblad van het Departement der Monden (sinds 18 februari 1814), Dagblad der Provincie Braband (sinds 3 mei 1814), Dagblad der Provincie Noord-Brabant (1815), Provinciaal dagblad (1818), Provinciaal dagblad van Noord-Brabant en ’s-Hertogenbossche Stads-Courant (1845) en Provinciale Noordbrabantsche en ’s-Hertogenbosche Courant (1853). Tijdens de Tweede Wereldoorlog verplichtte de Duitse bezetter een fusie tussen deze laatste krant en Het Noordbrabantsch Dagblad-Het Huisgezin, waarvan de vroegste voorganger was opgericht in 1829. De nieuwe naam werd Noordbrabantsche Courant. Kranten die na 1943 waren verschenen, kregen na de oorlog een verschijningsverbod. Dit verbod werd voor de Noordbrabantsche Courant in 1946 opgeheven. De krant ging verder onder de naam Provinciale Noordbrabantsche Courant-Het Huisgezin. In 1959 veranderde de titel weer, nu in Brabants Dagblad. In 1994 fuseerden Het Nieuwsblad, dagblad voor Midden-Brabant en het Brabants Dagblad. De combinatie ging verder als Brabants Dagblad. De redactie streed voor het behoud van een zelfstandige Tilburgse krant. Alleen een eigen redactie en een commerciële afdeling bleven in Tilburg gevestigd. In 1999 werd het Brabants Dagblad aan Wegener verkocht. Sinds 2007 verschijnt de krant op tabloidformaat.

Externe link